Kaaba
Kaaba

Kaäba gebouwd door de eerste mens

Volgens de islamitische overlevering is de Kaäba gebouwd door de eerste mens Adam, maar na verwoesting herbouwd door Ibrahim en Ismaël.

In de zuidoosthoek van de Kaäba zijn brokstukken van de zwarte steen in de muur ogenomen. Volgens de legende zou Abraham de steen bij het bouwen van de Kaäba als geschenk hebben ontvangen van de aarstengel Gabriël. De Steen staat symbool voor een en hetzelfde punt dat door de eeuwen heen door gelovigen en profeten is aangeraakt en steeds werd teruggeplaatst in de Ka’aba, die enkele malen verwoest en verbouwd werd. Men mag niet drukken of duwen om bij de steen te komen. Eerst was de steen wit van kleur, zelfs witter dan wit, maar door de zonden van de mensen is de steen zwart geworden.

De Kaäba staat op de reusachtige binnenplaats van de Grote Moskee. De kaäba, betekent dobbelsteen of kubus. Voor gelovige moslims is de Kaäba het huis van God. Hij is volledig omhuld door een zwartfluwelen zijde.

Tijdens de hadj lopen de gelovige pelgrims zeven maal tegen de klok in de rond de Kaäba, onder het prijzen van Allah. De gelovigen proberen daarbij de zwarte steen te kussen of aan te raken. De Kaäba geldt als eerste godshuis dat door de eerste profeet, Adam is opgericht. Hij raakte in de loop der eeuwen echter in vergetelheid en begon te vervallen. De profeet Abraham en zijn zoon Ismaël herontdekten hem volgens de overlevering door een goddelijke beschikking en bouwden hem opnieuw op.